Articol de Oana Duşmănescu - Publicat marti, 08 octombrie 2024 09:28 / Actualizat marti, 08 octombrie 2024 09:29
Timp de decenii întregi, producătorul Nike a făcut senzație cu încălțările ce purtau numele lui Michael „Air” Jordan. Anii au trecut însă și legendarele colecții de pantofi dedicați baschetului pare că devin, încet-încet, de domeniul istoriei. Această este o analiză a celor de la The Atlantic.
Întreaga poveste a celebrilor Air Jordan, cum li se spune în limbaj popular, a început de la o superstiție.
În primăvara lui 1991, în timp ce Bulls se pregăteau pentru primul meci al finalei NBA împotriva celor de la LA Lakers, Tim Hallam, pe atunci director de comunicare la clubul din Chicago, l-a abordat pe Michael Jordan, de șase ori campion în liga profesionistă nord-americană de baschet, și i-a cerut o mică favoare.
L-a rugat ca, în cazul în care Bulls câștigau, potrivit calculelor hârtiei, să-i dea o încălțare pe care Jordan ar fi purtat-o în partida care aducea titlul NBA în vitrina „Taurilor”.
Jordan a fost de acord, Bulls au câștigat și, printre ovații, confetti, lacrimi de bucurie și șampanie, mare jucător și-a scos un pantof și i l-a dat lui Hallam.
Apoi Bulls au cucerit cel de-al doilea titlu, un an mai târziu, și Jordan i-a oferit din nou o încălțare lui Hallam.
De fapt, toată marota lor s-a transformat într-un ritual: după fiecare dintre cele 6 titluri cucerite de Bulls în anii 1991, 1992, 1993, 1996, 1997 și 1998, Michael Jordan își scotea un pantof, își trecea autograful pe el și i-l dădea lui Hallam.
În februarie 2024, casa Sotheby a scos la licitație cele 6 încălțări, la prețul de 8 milioane de dolari, numindu-le ”o colecție dinastică” și evaluându-le drept cel mai important lot de pantofi Air Jordan ajunși vreodată pe piață.
Încălțările lui Michael Jordan nu s-au vândut atât de ușor pe cât se așteptau reprezentanții casei de licitații Sotheby's
„E o colecție neasemuită”, a declarat Dylan Dittrich, analist la Altan Insights, care se ocupă de nișa încălțărilor de colecție. „E greu de crezut simplul fapt că așa ceva există. Aceștia sunt pantofi purtați de cel mai valoros sportiv al secolului trecut în timpul celor mai importante meciuri ale sale”.
39de modele distincte a adunat brandul Jordan de-a lungul anilor. Ultimul model, Air Jordan 39, a fost lansat în 2024.
Însă mișcarea din februarie cu cei 6 pantofi de legendă ai lui MJ era cea de-a doua încercare în decurs de un an de a-i vinde pentru o sumă cât mai mare. În martie 2023, casa de licitații Sotheby i-a trimis într-un fel de tur mondial, ca nadă pentru un eventual cumpărător.
Încălțările au ajuns în locuri cunoscute pentru piețele de desfacere imense: Hong Kong, Singapore, Dubai. Se preconiza că întreaga colecție se va vinde pentru suma de 20 de milioane de dolari. Unii, mai optimiști, spuneau chiar 100 de milioane.
Pandemia și documentarul „The Last Dance” au reînviat pasiunea pentru brandul Jordan
Nu s-a ajuns decât la 8 milioane - poate din cauza că piața susținută de colecționari tocmai își revenea după pandemia de Sars-COV-2. Sau poate, scrie The Atlantic, pentru că vraja care învăluia brandul Jordan, născut oficial în anul 1997, începuse deja să se disipeze.
Air Jordan a devenit o forță în anii '80, la începutul carierei marelui jucător. Primii pantofi care i-au purtat numele, Jordan 1, au apărut în 1985, un moment în care „încălțării personalizate pentru baschetbaliști nu erau o chestiune la modă”, spune Russ Bengtson, autorul volumului „A History of Basketball in 15 Sneakers”.
Modelul a adus firmei Nike venituri de 126 de milioane de dolari, fiind unul care dăinuiește în mintea pasionaților de încălțăminte sport. De altfel, ghetele Jordan 1 sunt și azi purtate, nu numai de jucătorii de baschet, ci și de publicul larg - la pantaloni, fusta, ba chiar la costum.
Michael „Air” Jordan - trendsetter pe terenul de baschet, dar mai ales în afara acestuia
Niciun alt jucător de baschet nu a transformat vreodată cu atâta ușurință o încălțare făcută pentru terenul de joc într-un simbol al modei străzii.
După decesul prematur al lui Kobe Bryant, și modelul acestuia a devenit extrem de popular. Dar oamenii nu poartă încălțări Kobe sau LeBron când se duc la prăvălia din colț sau la evenimente elegante, așa cum fac cu Jordan-ii, care par universal potriviți.
Jordan a mai lansat alte 17 modele până în 2003, când s-a retras din NBA, care au rămas foarte populare cât timp el a jucat baschet. După ce cariera lui s-a încheiat, brandul a cunoscut o perioadă de eclipsă.
Iar asta din cauza - spun experții - mutării lui Michael Jordan la Washington Wizards, unde vârsta îl făcea să nu mai zboare atât de sus ca la Bulls.
3,2 miliarde de dolarieste averea fostului jucător Michael Jordan, acum în vârstă de 61 de ani,, după estimările revistei Forbes în 2024
Cu toate acestea, Jordan a ținut să rămână un simbol al succesului, deși retragerea sa a venit iminent. A mai lansat încălțăminte sport, dar cumpărătorii nu au apreciat-o - zilele gloriei lui MJ erau sfârșite și modelele noi nu erau la fel de inspirate.
În împrejurări normale, introducerea lui Jordan în Basketball Hall of Fame, în 2009, ar fi trebuit să resusciteze vânzările și interesul față de bradul acestuia. Nu s-a întâmplat așa, în special pentru că discursul lui MJ de la ceremonie a fost unul amar, plin de reproșuri și de răfuieli personale - pe scurt, unul greu de înghițit.
Moda vine și trece, la fel și baschetbaliștii legendari
Motivul principal însă a fost, cel mai probabil, faptul că Michael Jordan însuși nu mai era considerat un tip elegant și „la modă”. Dimpotrivă, lumea râdea de el pe la colțuri pentru că purta haine largi și stridente, blugi cu turul lăsat și alte elemente distinctive ale stilului anilor '90.
Din fericire pentru fostul mare jucător, interesul față de încălțările retro de baschet de-abia urma să înceapă. Afro-americanii se raportau la pantofii de sport ca obiect estetic cu mult înainte ca trendul să umple lumea.
Colecționarii proveneau mai ales din comunitatea hip-hop, care aveau de câteva decenii cele mai frumoase încălțări.
Dar piața de desfacere pentru acest produs era încă mică și fragmentată. Pe la mijlocul anilor 2010, au apărut două magazine online - StockX și GOAT -, niște locuri unde colecționarii puteau cumpăra și vinde perechi de pantofi Air Max, Foamposite Penny Hardaway sau mult-râvniții Air Jordan vintage.
32.292 de puncte a reuşit Jordan în întreaga carieră
Pandemia de SARS-COV-2 a făcut ca această cerere să explodeze. Oamenii erau izolați în căminele lor, iar curierii erau o prezență binevenită în vieților lor.
Nike a relansat produsele Air Jordan la nivel mondial, dar succesul s-a lăsat așteptat
În timpul primelor trei episoade din„The Last Dance”, documentarul ESPN despre existența și cariera lui Michael Jordan, vânzările pantofilor care-i poartă numele au crescut cu peste 60 la sută pe StockX.
Iar Nike nu a stat degeaba, relansând produsele sale retro în toată lumea. Așa că, după ce ideea de carantină a dispărut, din ce în ce mai mulți oameni au început să fie din nou văzuți pe stradă încălțați cu Air Jordan-i, cel mai popular model fiins același Jordan 1.
Febra a durat încă vreun an după difuzarea documentarului „The Last Dance”. În acel răstimp, Nike a lansat încălțările în toate culorile posibile și imposibile - unele de-a dreptul oribile, dar care tot se epuizau ca pâinea caldă.
În 2021, noile produse lansate s-au vândut și mai bine. Întreaga cultură simbolistică a încălțărilor care-i poartră numele lui Michael Jordan revenise atât de puternic, încât Amazon a și făcut un film, intitulat ”Air”, care vorbește exact despre originea acestora.
În „Air”, Matt Damon joacă rolul lui Sonny Vaccaro, un tip alb și total neatrăgător care l-a ajutat pe Jordan să semneze contractul inițial cu Nike. Ben Affleck, care a și regizat pelicula, l-a întruchipat pe Phil Knight, fostul CEO al marii firme de echipament sportiv.
Air Jordan este un brand atât de puternic, încât are propriul său film
În acest film, totuși, Jordan e un personaj mai puțin decât secundar. Chipul său nu apare nici măcar o secundă, iar MJ are o singură replică. Mesajul e unul cât se poate de clar: acesta este un film despre pantofi de sport, nu despre Jordan.
Dar în primăvara lui 2023, când a fost difuzat ”Air”, pasiunea proaspăt renăscută pentru celebrele încălțări începea deja să se estompeze, iar experții dau vina pe Nike, care a supraaglomerat piața, până când cumpărătorii s-au simțit sufocați.
Imaginea încălțărilor Air Jordan a căzut ușor-ușor în derizoriu, iar produsul a început să adune mai multe critici decât aprecieri. Și piața de resale dădea semne de epuizare.
Noii Jordan 1 cu parfum retro nu au mai fost deloc un hit, vânzările firmei Nike au scăzut, ba chiar, în 2023, modelul era comercializat cu reducere față de prețul inițial. Nike nu luase în calcul faptul că moda trece.
„Ne îndepărtăm de perioada în care Jordan a strălucit pe teren. Am trecut de la cumpărătorii care l-au admirat jucând la poveștile transmise de părinți, frați sau prieteni mai vârstnici”, spune Russ Bengtson, autorul volumului „A History of Basketball in 15 Sneakers”.
Cu alte cuvinte, pe măsură ce Michael Jordan și performanțele sale devin istorie, interesul și vânzările modelelor Air scad exponențial.
Generațiile înțeleg cu totul diferit brandul Jordan. Tinerii cunosc foarte bine încălțările Nike Air Jordan. Identifică foarte bine logo-ul cu silueta baschetbalistului în săritură. Dar despre Michael Jorda însuși nu știu mare lucru.
Soluția pentru câștigarea clienților tineri ar fi revitalizarea brandului, spun specialiștii, nicidecum resuscitarea, pe alocuri nereușită, a modelelor din secolul trecut. Legendele din sport rămân în conștiința publicului, dar imaginea lor tinde să pălească, odată cu trecerea timpului.
Când Nike va găsi o cale de a îmbina istoria cu prezentul, atunci de-abia se va putea că încălțările Air Jordan vor fi din nou de o modă explozivă.
Michael Jordan
- născut pe 17 februarie 1963, la New York
- a jucat în NBA în perioada 1984-2003, la Chicago Bulls şi Washington Wizardsare
- 6 titluri de campion NBA alături de Bulls (1991, 1992, 1993, 1996, 1997, 1998)
- 5 titluri de MVP (1988, 1991, 1992, 1996, 1998)
- dublu campion olimpic cu echipa de baschet a SUA (1984 şi 1992)
- în 1993-1994 s-a retras din baschet pentru a deveni jucător de baseball
- are cinci copii, doi fii şi trei fiice
- are acțiuni la echipa Charlotte Bobcats