Articol de Mitică Docan - Publicat duminica, 31 martie 2013 00:00 / Actualizat duminica, 31 martie 2013 23:15
Elveţianul Fabian Cancellara (RadioShack Leopard) a obţinut cea de-a doua victorie din carieră în Turul Flandrei, după ce a evadat de lîngă slovacul Peter Sagan, pe ultima căţărare a zilei! Rutierul de la Cannondale a terminat al doilea, în timp ce belgianul Jürgen Roelandts (Lotto Belisol) a încheiat podiumul
"Singurul lucru de care trebuie să ne fie frică este frica însăşi". Vorbele lui Franklin Roosevelt ar putea servi uşor ca motto pentru una dintre cele mai nemiloase curse ale sezonului, un supliciu de peste şase ore şi 250 de kilometri prin mîndra provincie belgiană a leului flamand, un turnir ce aliniază pe linia de start cei mai puternici oameni din plutonul profesionist. Soră nordică a lui Paris-Roubaix, Turul Flandrei reprezintă esenţă de ciclism, o combinaţie de efort suprauman şi genetică perfectă, mediul ideal pentru a evidenţia rutierii concepuţi să întrupeze valorile locale: rezistenţa, tradiţie şi suferinţă continuă.
256 de borne, şosele înguste, piatră cubică. 17 hellingen ridicate spre cer precum mîinile din Guernica lui Picasso, plus un circuit care repetă de trei ori căţărările de pe Paterberg şi Oude Kwaremont, în ultimele 40 de borne. Elveţianul Fabian Cancellara, slovacul Peter Sagan, belgianul Tom Boonen, italianul Filippo Pozzato, galezul Geraint Thomas, toate seminţiile pămîntului tînjind după a doua cursă monument a sezonului. 206 rutieri au luat startul din Bruges şi şi-au croit calea printre cele două milioane de palme venite să-i aplaude în drumul spre victorie. În mijlocul slujbei de Paşte de la Vatican, cînd clopotele au bătut tare peste toată Europa, a 97-a ediţie a Turului Flandrei a luat-o din loc.
Boonen, primul sacrificiu al Turului Flandrei. Şi o duzină de evadaţi
Jetse Bol (Blanco), Jacob Rathe (Garmin-Sharp), Tosh van der Sande (Lotto Belisol), Michael Morkov (Saxo-Tinkoff), Tim De Troyer (Accent Jobs-Wanty), Kevin Claeys (Crelon-Euphony) şi Laurens de Vreese (Topsport Vlaanderen) au agitat apele pentru 130 de kilometri, dar prima veste importantă a zilei a venit după doar 20 de kilometri parcurşi. Campionul Belgiei şi recordmanul competiţiei, Tom Boonen, şi-a pierdut echilibrul într-o curbă, s-a zdrobit de o bornă şi s-a întins pe pămîntul reavăn de pe marginea şoselei. Tommeke a început să urle de durere, a fost îmbarcat într-o ambulanţă şi dus de urgenţă la un spital din apropiere, acolo unde a fost diagnosticat cu cîteva contuzii la cot, genunchi şi şold.
A doua oară cînd lucrurile s-au complicat a fost trecerea peste căţărarea Molenberg, acolo unde un grup micuţ de rutieri a încercat să facă joncţiunea cu oamenii din evadare. Cei cinci au fost conduşi de motorul german de la Lotto-Belisol, Andre Greipel, au realizat joncţiunea cu grupul fruntaş şi au intrat în ultimii 100 de kilometri cu un avantaj de 30 de secunde. A fost momentul în care RadioShack, Rabobank şi Cannondale au preluat frîiele plutonului. Sub impulsul oamenilor lui Cancellara, evadarea s-a dezintegrat treptat, singurii fugari rămînînd Michal Kwiatkowski (Omega Pharma-Quick-Step), Andre Greipel, Marcel Sieberg (Lotto Belisol), Jetse Bol (Blanco), Laurens De Vreese (Topsport Vlaanderen - Baloise), Maarten Tjallingii (Blanco).
60 de kilometri, Paterberg, Oude Kwaremont şi toate căţărările grele
Odată începute primele pante înfiorătoare, Cancellara s-a menţinut în plasa a doi coechipieri, în timp ce Sagan a părut lipit cu superglue de tunica neagră a rivalului său. Piatra cubică a devenit piatră de moară şi a început să macine uşor-uşor plutonul, în timp ce fruntaşii au ciugulit orice secundă oferită cadou de favoriţi. Atacurile decisive au întîrziat, prin faţă perindîndu-se nume precum Greipel, Baden Cooke, Sébastien Turgot sau Hinault (IAM). Plutonul s-a compactat deodată, atunci cînd viteza a urcat abrupt, ca un EKG, şi toţi distanţaţii s-au recunoscut învinşi la ultima trecere peste Oude Kwaremont. Cancellara a voltat de două ori, suficient cît să ajungă în faţă şi a pornit vijelia. În spatele lui, doar Sagan a reuşit să se ţină de pulpanele elveţianul, cei doi dînd lovitura decisivă şi pescuindu-l şi pe Jürgen Roelandts, singurul evadat rămas în picioare, de pe traseu.
Trio-ul fruntaş a realizat repede un ecart de 20 de secunde faţă de urmăritori şi, în urma pedalelor răsucite cu măestrie şi răbdare de Cancellara, a lovit baza ultimei căţărări a zilei, Paterbergul. Folosindu-se de îndîrjirea înnăscută şi de pantele ce atingeau uneori şi 20%, elveţianul a căutat adînc în plămîni resursele necesare pentru a-şi distanţa adversarii. Pe coama căţărării, acolo unde piatra cubică muşcă din pneuri, iar panta te trage de glezne, Cancellara a sesizat ezitările lui Sagan şi s-a folosit de puterea incredibilă pe care i-a dat-o un an de suferinţă. Doi metri avans, trei metri, zece, Sagan suprasolicitat şi roşu ca berea cu sos tomat şi totul s-a rupt. Firul poveştii s-a strîns ghem şi s-a îndesat în buzunarul de la spatele lui Cancellara. Elveţianul a devenit liber ca pasărea cerului.
Elveţianul Fabian Cancellara (RadioShack Leopard) a obţinut cea de-a doua victorie din carieră în Turul Flandrei, după ce a evadat de lîngă slovacul Peter Sagan, pe ultima căţărare a zilei! Rutierul de la Cannondale a terminat al doilea, în timp ce belgianul Jürgen Roelandts (Lotto Belisol) a încheiat podiumul
"Singurul lucru de care trebuie să ne fie frică este frica însăşi". Vorbele lui Franklin Roosevelt ar putea servi uşor ca motto pentru una dintre cele mai nemiloase curse ale sezonului, un supliciu de peste şase ore şi 250 de kilometri prin mîndra provincie belgiană a leului flamand, un turnir ce aliniază pe linia de start cei mai puternici oameni din plutonul profesionist. Soră nordică a lui Paris-Roubaix, Turul Flandrei reprezintă esenţă de ciclism, o combinaţie de efort suprauman şi genetică perfectă, mediul ideal pentru a evidenţia rutierii concepuţi să întrupeze valorile locale: rezistenţa, tradiţie şi suferinţă continuă.
256 de borne, şosele înguste, piatră cubică. 17 hellingen ridicate spre cer precum mîinile din Guernica lui Picasso, plus un circuit care repetă de trei ori căţărările de pe Paterberg şi Oude Kwaremont, în ultimele 40 de borne. Elveţianul Fabian Cancellara, slovacul Peter Sagan, belgianul Tom Boonen, italianul Filippo Pozzato, galezul Geraint Thomas, toate seminţiile pămîntului tînjind după a doua cursă monument a sezonului. 206 rutieri au luat startul din Bruges şi şi-au croit calea printre cele două milioane de palme venite să-i aplaude în drumul spre victorie. În mijlocul slujbei de Paşte de la Vatican, cînd clopotele au bătut tare peste toată Europa, a 97-a ediţie a Turului Flandrei a luat-o din loc.
Boonen, primul sacrificiu al Turului Flandrei. Şi o duzină de evadaţi
Jetse Bol (Blanco), Jacob Rathe (Garmin-Sharp), Tosh van der Sande (Lotto Belisol), Michael Morkov (Saxo-Tinkoff), Tim De Troyer (Accent Jobs-Wanty), Kevin Claeys (Crelon-Euphony) şi Laurens de Vreese (Topsport Vlaanderen) au agitat apele pentru 130 de kilometri, dar prima veste importantă a zilei a venit după doar 20 de kilometri parcurşi. Campionul Belgiei şi recordmanul competiţiei, Tom Boonen, şi-a pierdut echilibrul într-o curbă, s-a zdrobit de o bornă şi s-a întins pe pămîntul reavăn de pe marginea şoselei. Tommeke a început să urle de durere, a fost îmbarcat într-o ambulanţă şi dus de urgenţă la un spital din apropiere, acolo unde a fost diagnosticat cu cîteva contuzii la cot, genunchi şi şold.
A doua oară cînd lucrurile s-au complicat a fost trecerea peste căţărarea Molenberg, acolo unde un grup micuţ de rutieri a încercat să facă joncţiunea cu oamenii din evadare. Cei cinci au fost conduşi de motorul german de la Lotto-Belisol, Andre Greipel, au realizat joncţiunea cu grupul fruntaş şi au intrat în ultimii 100 de kilometri cu un avantaj de 30 de secunde. A fost momentul în care RadioShack, Rabobank şi Cannondale au preluat frîiele plutonului. Sub impulsul oamenilor lui Cancellara, evadarea s-a dezintegrat treptat, singurii fugari rămînînd Michal Kwiatkowski (Omega Pharma-Quick-Step), Andre Greipel, Marcel Sieberg (Lotto Belisol), Jetse Bol (Blanco), Laurens De Vreese (Topsport Vlaanderen - Baloise), Maarten Tjallingii (Blanco).
60 de kilometri, Paterberg, Oude Kwaremont şi toate căţărările grele
Odată începute primele pante înfiorătoare, Cancellara s-a menţinut în plasa a doi coechipieri, în timp ce Sagan a părut lipit cu superglue de tunica neagră a rivalului său. Piatra cubică a devenit piatră de moară şi a început să macine uşor-uşor plutonul, în timp ce fruntaşii au ciugulit orice secundă oferită cadou de favoriţi. Atacurile decisive au întîrziat, prin faţă perindîndu-se nume precum Greipel, Baden Cooke, Sébastien Turgot sau Hinault (IAM). Plutonul s-a compactat deodată, atunci cînd viteza a urcat abrupt, ca un EKG, şi toţi distanţaţii s-au recunoscut învinşi la ultima trecere peste Oude Kwaremont. Cancellara a voltat de două ori, suficient cît să ajungă în faţă şi a pornit vijelia. În spatele lui, doar Sagan a reuşit să se ţină de pulpanele elveţianul, cei doi dînd lovitura decisivă şi pescuindu-l şi pe Jürgen Roelandts, singurul evadat rămas în picioare, de pe traseu.
Trio-ul fruntaş a realizat repede un ecart de 20 de secunde faţă de urmăritori şi, în urma pedalelor răsucite cu măestrie şi răbdare de Cancellara, a lovit baza ultimei căţărări a zilei, Paterbergul. Folosindu-se de îndîrjirea înnăscută şi de pantele ce atingeau uneori şi 20%, elveţianul a căutat adînc în plămîni resursele necesare pentru a-şi distanţa adversarii. Pe coama căţărării, acolo unde piatra cubică muşcă din pneuri, iar panta te trage de glezne, Cancellara a sesizat ezitările lui Sagan şi s-a folosit de puterea incredibilă pe care i-a dat-o un an de suferinţă. Doi metri avans, trei metri, zece, Sagan suprasolicitat şi roşu ca berea cu sos tomat şi totul s-a rupt. Firul poveştii s-a strîns ghem şi s-a îndesat în buzunarul de la spatele lui Cancellara. Elveţianul a devenit liber ca pasărea cerului.
@f_cancellara congrats buddy!
— tom boonen (@tomboonen1) March 31, 2013
Fabian, un singur Fabian
Ştiam că Fabian Cancellara este unul dintre cei mai carismatici rutieri din lume, dar steagurile agăţate pe garduri, pe acoperişurile caselor şi de pe marginea traseului au confirmat că este şi unul dintre cei mai iubiţi. Elveţianul în vîrstă de 32 de ani a înghiţit kilometrii cu pofta omului eliberat de orice presiune, de orice durere interioară, de orice grijă. Odată reînnodată relaţia trainică dintre şosea, puls şi forţă, Cancellara a ştiut că tot ce trebuie să facă e să deschidă larg gura, să adulmece aerul rece, care îngheaţa toate vocalele din limba flamandă, şi să continue pînă în Oudenaarde. În spatele lui, Sagan şi Roelandts au încercat un fel de fugărirea dragonului, însă ghilotina deja era căzută. La final, elveţianul din faţă a ridicat mîinile deasupra capului, şi-a făcut cruce şi a alergat în braţele soţiei sale. Au urmat flori, lacrimi, şampanie şi o noapte de dureri feroce. Unele meritate, altele nu. Dar Fabian a arătat tuturor că va fi nevoie de ceva foarte special ca să îi fie furată din braţe piatra de Roubaix.
Clasament Turul Flandrei 2013:
1 Fabian Cancellara (Elv) RadioShack Leopard 6:05:58
2 Peter Sagan (Svk) Cannondale 0:01:26
3 Jurgen Roelandts (Bel) Lotto Belisol 0:01:28
4 Alexander Kristoff (Nor) Katusha 0:01:38
5 Matthieu Ladagnous (Fra) FDJ
6 Heinrich Haussler (Aus) IAM Cycling
7 Greg Van Avermaet (Bel) BMC
8 Sébastien Turgot (Fra) Europcar
9 John Degenkolb (Ger) Argos-Shimano
10 Sebastian Langeveld (Ned) Orica-GreenEdge