Articol de Remus Dinu - Publicat vineri, 20 septembrie 2024 02:22 / Actualizat vineri, 20 septembrie 2024 10:46
Într-un demers de conștientizare a necesității siguranței în trafic, GSP.ro deschide astăzi o discuție despre rivalitatea dintre șoferi și motocicliști, un subiect deseori dezbătut, adesea marcat de tensiuni și neînțelegeri între cele două tabere de participanți la trafic. Periodic, pe fondul lipsei de comunicare și respect reciproc dintre tagme, șoselele din România devin teatrul unor scene cu repercusiuni dramatice pentru cei implicați.
Într-o perioadă în care numărul accidentelor auto rămâne, potrivit datelor oficiale, într-o creștere alarmantă, o problemă delicată răzbate pe agendă: nevoia urgentă de responsabilizare și conștientizare cu scopul ca drumurile să devină mai sigure pentru toți participanții la trafic, indiferent de numărul de roți. Azi, despre „derby-ul” istoric șoferi vs. motocicliști.
Despre adrenalină, viraje și ego-uri
Pe șoselele pline de viteză și adrenalină, rivalitatea dintre șoferi și motocicliști pare uneori o luptă nescrisă. Pe de-o parte, avem mașinile stabile și impunătoare, pe de alta, motocicletele care sfidează aerul și legile fizicii cu agilitate. Fiecare accelerație, fiecare viraj strâns poate aduce o tachinare, o provocare subtilă între cei ce împart asfaltul.
Pe marginea șoselelor, privirile se intersectează în oglinzile retrovizoare, iar distanțele dintre mașini și motociclete se măsoară uneori în secunde de tensiune. E un dans al contrastelor - putere versus agilitate, siguranță versus risc.
Pentru motocicliști, două roți înseamnă libertate pură, dar și vulnerabilitate. Pentru șoferi, adrenalina întâlnirii devine, uneori, sursa unei animozități periculoase.
Sub cască, motociclistul simte fiecare vibrație a asfaltului ca pe o prelungire a propriului corp, în timp ce șoferul tronează în confortul unui habitaclu izolat. În acest joc de provocări reciproce, fiecare manevră ar trebui să fie un semn de respect, nu o dovadă de superioritate, ne avertizează constant autoritățile.
Și totuși, dincolo de rivalitate, împărțim aceeași dorință: cea de a ajunge în siguranță la destinație. La fel cum se presupune că drumurile nu aparțin niciunui ego, ci tuturor persoanelor care le străbat cu bună-credință.
O voce avizată recunoaște: „Întotdeauna e un «război rece» între motocicliști și șoferi”
Gazeta Sporturilor publică astăzi viziunea și abordarea unui împătimit al rulatului pe două roți, Alex Florescu, cel care a atins subiectul în urmă cu mai mult timp, în calitate de invitat la GSP Live. Fost jurnalist, ex-secretar al ONG-ului „Free Riders" și organizator al festivalului „Iubim2Roți”, Alex Florescu, actualmente președinte al "Bikers Against Child Abuse Romania", a vorbit despre rivalitatea contondentă dintre motocicliști și șoferi.
„Întotdeauna este un «război rece» între motocicliști și șoferi. Motocicliștii spun că șoferii sunt de vină, că din cauza șoferilor mor motocicliști, că din cauza șoferilor se produc 90% din accidente.
Șoferii, pe de altă parte, spun că motocicliștii sunt niște bețivi, niște vitezomani, niște nebuni, că din cauza noastră se întâmplă totul. Nu, realitatea este undeva la mijloc.
În ultimii ani, statistica a fost foarte dubioasă. Până acum, șoferii purtau o mare parte din vină în incidentele în care erau implicate motociclete, dar s-a întâmplat ceva subit. Am avut acces la niște statistici care arătau că în jur de 52% din accidente sunt din vina motociclistului, ceea ce spune multe.
Ce-i drept, a și crescut foarte mult numărul motocicliștilor din țară în ultimii 10 ani”, a spus Florescu.
99 de morțiși 331 de răniți grav s-au consemnat pe șoselele din România în 2021, în accidentele moto. Cifrele au fost furnizate de Poliția Română
„Când ieși pe stradă ca motociclist, ești ca pe o tablă de șah”
Acesta a continuat: „Până la urmă, ține de tine, de ce vrei tu să faci. Tu crezi că dacă ai un permis în buzunar poți să fii șofer sau motociclist?
Nu! Ai nevoie de ceva în plus. Ai nevoie de niște cursuri defensive. Eu consider că, întotdeauna, tu ești cel mai bun paznic al tău! Când ești pe motocicletă, cumva e diferit. Nu ești într-o cușcă de metal care îți dă senzația că te protejează.
Din punct de vedere al motociclistului, când ieși pe stradă ești pe o tablă de șah! Eu trebuie să anticipez tot ce se întâmplă. Știu că am intersecție, că am verde? Pentru mine, nu e verde! Eu știu că în intersecția aia trebuie să fiu pregătit pentru orice”.
„După cinci ani, am realizat că habar n-aveam cum să controlez motocicleta cum trebuie”
Alex Florescu e conștient că numărul accidentelor moto nu poate dispărea în totalitate, dar îndeamnă la precauție și responsabilitate:
„Și în cazul motocicliștilor, sunt foarte mulți cu experiență care cred că știu totul și că lor nu li se poate întâmpla nimic. Nu!
E o vorbă foarte veche, din păcate a naibii de adevărată. «Există motocicliști care au căzut și motocicliști care vor cădea». Nu se poate să nu cazi.
Eu mi-am luat-o de câteva ori. Am avut piciorul rupt, am avut mâini julite, dar mi-am învățat lecția. Culmea este că eu am avut nevoie de vreo cinci sezoane pe motor, timp în care nu am avut incidente majore, în afară de un picior rupt , care nu înseamnă nimic... Eu am crezut că știu să merg pe motocicletă.
Ei bine, am avut un curs... După cinci ani, eu am realizat că nu știam nimic până atunci. Eu habar n-aveam să controlez motocicleta cum trebuie! Nu știam ce pot să fac cu motocicleta mea! Nu știam cât pot să frânez, cum pot să frânez în condiții de siguranță, fără să provoc un incident”, a mărturisit respectatul motociclist.
„Motociclistul nu e chiar ăla nenorocit, care se dă pe-o roată și croșetează mașinile”
Care sunt cele mai întâlnite inconveniente pe care motocicliștii le experimentează în trafic? Florescu a elaborat, opinând că percepțiile șoferilor sunt de multe ori eronate.
„Este în funcție de percepția fiecăruia. Unora li se pare că nu li se face loc în trafic. Altora că nu li se face loc cu intenție. Sau cu rea intenție, de fapt.
Asta este realitatea. Noi încercăm să schimbăm imaginea asta... Și a motociclistului, care nu este chiar ăla nenorocit, care se dă întruna pe-o roată în trafic și croșetează mașinile.
Noi încercăm să schimbăm percepția și să le arătăm șoferilor că existăm și noi în trafic, dar în același timp să arătăm motocicliștilor că strada e pentru toți. În clipa în care intri pe drumul ăsta, contează foarte mult lângă cine stai”.
Când ești în mașină, ai o șansă mai mare să scapi dacă nu produci chiar tu un accident foarte grav. Pe motocicletă, o fracțiune de secundă poate să fie fatală.
- Alex Florescu, motociclist
„M-am săturat să frânez pentru că cineva schimbă banda fără să semnalizeze, dar tachinările nu fac bine”
În privința obiceiurilor remarcate în trafic la posesorii de auotvehicule, Florescu a enumerat câteva dintre deprinderile care-l agasează la șoferi:
„M-am săturat să frânez de urgență pentru că iese cineva de pe-o străduță vorbind la telefon. M-am săturat să mă feresc în ultima clipă pentru că cineva schimbă banda fără să semnalizeze.
M-am săturat să simt mașina în spatele roții mele, la jumătate de metru. Sunt chestii care mă deranjează. Dar dacă începi să te enervezi când ești pe motocicletă, e în defavoarea ta, pentru că poți să faci greșeli. Dar poți să fii calm, ajungi acasă și înjuri acolo, e în regulă (râde).
Trebuie să te obișnuiești cu tachinările, chiar dacă ele nu fac bine. Dacă mi se întâmplă mie, rezist la chestia asta.
Dar poate altcineva care e la ghidoane și-a luat permisul de o lună, două, trei... Și nu poți ști niciodată cum reacționează. Din păcate, fac parte din viața noastră de zi cu zi.
Nu zic că trebuie să ne obișnuim cu ele, deși într-un final ajungem la chestia asta, dar trebuie să încercăm să le educăm, să nu se mai întâmple. Cum sunt șoferi care tachinează motocicliștii, să fim serioși, există și motocicliști care fac același lucru cu mașinile”, a punctat Florescu.
3.766 de motocicliștidin România au participat, în iunie, la cea mai mare paradă moto din lume, care a intrat în Cartea Recordurilor. Evenimentul a avut loc pe ruta Pitești - Mioveni și a bătut recordul stabilit la Texas, în 2019 (3.497)
Despre „lane splitting”: „Depinde cum o faci. În legislație nu e nimic stipulat”
În final, l-am întrebat pe Alex Florescu cum percepe fenomenul „lane splitting”, deocamdată nereglementat prin lege în România.
Conform terminologiei de specialitate, „lane splitting” (sau lane filtering, în funcție de caz) este practica prin care un motociclist circulă între două benzi de mașini aflate în mișcare sau staționare, de obicei în traficul aglomerat. Motocicliștii folosesc spațiul dintre vehicule pentru a se strecura, economisind timp și evitând blocajele.
Deși este o practică controversată, în unele țări este permisă și reglementată, în timp ce în altele este interzisă din motive de siguranță.
„În legislație, nu este nimic stipulat. Nu spune nimeni că este legal sau ilegal.
De asta e la limită și generează foarte multe discuții, pentru că șoferul mă va înjura: «Ce cauți, bă, pe aici? De ce te bagi tu printre mașini?» Pentru că legea nu spune că nu am voie, iar eu simt că pot să fac lucrul ăsta!
Acum, depinde cum o fac. Dacă eu mă voi băga printre mașini cu 100 km/oră, evident că este o prostie și nu am de ce să fac chestia asta.
Dacă mașinile stau la semafor, eu trebuie să mă bag printre ele, simt că trebuie să o fac. Unu la mână: o fac pentru că mai eliberez un loc, iar la cum se circulă la noi este ideal. Doi la mână: dacă se produce un carambol, ghici cine va fi prins între fiare?! Eu!
Dar depinde cum o faci. În clipa în care te bagi printre mașini, nu e greu să mulțumești dacă-ți fac loc. Eu merg și mulțumesc în permanență.
O fac fără să turez motorul, fără să-mi fac excesiv simțită prezența. Motocicleta oricum se aude altfel, nu mai e nevoie să mai claxonezi, să urli, să ambalezi motorul. Ține și de bun simț, până la urmă!”, a afirmat Alex Florescu.
Ai experimentat episoade tensionate în trafic? Ai fost martorul unor tachinări între șoferi și motocicliști? Scrie-ți povestea la secțiunea de comentarii!
Surpriza anului: pe cine vrea Pep Guardiola să aducă la Manchester City până se va reface Rodri!