Articol de Valentin Damian - Publicat joi, 13 ianuarie 2011 00:00
Românii vor fi obligaţi începînd din iarna viitoare să folosească cauciucuri de iarnă. Doar Austria şi Suedia mai au aceeaşi politică
Goodyear Dunlop a efectuat un studiu privind cauciucurile de iarnă şi importanţa lor. Pe un eşantion de 3.500 de conducători auto din Europa, rezultatul a fost că majoritatea minimalizează legătura dintre alegerea anvelopelor şi siguranţa rutieră. Unul din trei intervievaţi a mărturisit că nu ştie aproape nimic despre cum influenţează anvelopele distanţa de frînare a maşinii sau aderenţa acesteia pe şosea. Mulţi se roagă să nu vină zăpada! Mai mult de jumătate dintre şoferii francezi şi belgieni, două treimi dintre spanioli şi trei sferturi din cei britanici au mărturisit că nu folosesc anvelopele de iarnă.
De ce sînt utile cauciucurile de iarnă
În România, cauciucurile de iarnă vor deveni obligatorii din acest an, mai exact iarna următoare. În perioada 1 noiembrie- 31 martie fiecare şofer trebuie să fie dotat corespunzător. Pînă atunci este doar recomandată folosirea gumelor de iarnă atunci cînd temperatura coboară sub 7 grade Celsius. Acestea îmbunătăţesc aderenţa şi reduc distanţele de frînare la temperaturi coborîte. În comparaţie cu anvelopele de vară, acestea nu-şi pierd din elasticitate. Tracţiunea este mai bună în condiţii de zăpadă, carosabil umed, noroi şi gheaţă.
Germania a "iertat" autoturismele
În Europa, doar Austria şi Suedia nu permit nici unui vehicul, indiferent de categoria din care face parte, să circule fără anvelope dotate corespunzător. În Cehia, Slovacia şi Slovenia restricţia este valabilă doar pentru maşinile de transport pasageri şi pentru cele de marfă de peste 3,5 tone. Germania a introdus obligativitatea la sfîrşitul anului 2010 doar pentru vehiculele de transport marfă, autoutilitare de peste 3,5 tone şi transport pasageri cu mai mult de 8 locuri.
2.500 de lei va fi amenda minimă pentru şoferii români care vor fi descoperiţi iarna viitoare fără anvelope corespunzătoare
Marcaje obligatorii pe anvelopele de iarnă
M+S, M-S, M.S. sau M7S (Mud&Snow/ Noroi& Zăpadă)
Obligatorii
- Suedia, Austria (toate categoriile de maşini)
- Germania, Cehia, Slovacia, Slovenia (maşinile de transport pasageri şi pentru cele de marfă de peste 3,5 tone)
Recomandate
- Belgia, Croaţia, Finlanda, Italia, Norvegia, Polonia, Marea Britanie
Nu există recomandări
- Bulgaria, Danemarca, Georgia, Irlanda, Moldova, Olanda, Portugalia, Rusia, Spania, Turcia
Românii vor fi obligaţi începînd din iarna viitoare să folosească cauciucuri de iarnă. Doar Austria şi Suedia mai au aceeaşi politică
Goodyear Dunlop a efectuat un studiu privind cauciucurile de iarnă şi importanţa lor. Pe un eşantion de 3.500 de conducători auto din Europa, rezultatul a fost că majoritatea minimalizează legătura dintre alegerea anvelopelor şi siguranţa rutieră. Unul din trei intervievaţi a mărturisit că nu ştie aproape nimic despre cum influenţează anvelopele distanţa de frînare a maşinii sau aderenţa acesteia pe şosea. Mulţi se roagă să nu vină zăpada! Mai mult de jumătate dintre şoferii francezi şi belgieni, două treimi dintre spanioli şi trei sferturi din cei britanici au mărturisit că nu folosesc anvelopele de iarnă.
De ce sînt utile cauciucurile de iarnă
În România, cauciucurile de iarnă vor deveni obligatorii din acest an, mai exact iarna următoare. În perioada 1 noiembrie- 31 martie fiecare şofer trebuie să fie dotat corespunzător. Pînă atunci este doar recomandată folosirea gumelor de iarnă atunci cînd temperatura coboară sub 7 grade Celsius. Acestea îmbunătăţesc aderenţa şi reduc distanţele de frînare la temperaturi coborîte. În comparaţie cu anvelopele de vară, acestea nu-şi pierd din elasticitate. Tracţiunea este mai bună în condiţii de zăpadă, carosabil umed, noroi şi gheaţă.
Germania a "iertat" autoturismele
În Europa, doar Austria şi Suedia nu permit nici unui vehicul, indiferent de categoria din care face parte, să circule fără anvelope dotate corespunzător. În Cehia, Slovacia şi Slovenia restricţia este valabilă doar pentru maşinile de transport pasageri şi pentru cele de marfă de peste 3,5 tone. Germania a introdus obligativitatea la sfîrşitul anului 2010 doar pentru vehiculele de transport marfă, autoutilitare de peste 3,5 tone şi transport pasageri cu mai mult de 8 locuri.
2.500 de lei va fi amenda minimă pentru şoferii români care vor fi descoperiţi iarna viitoare fără anvelope corespunzătoare
Marcaje obligatorii pe anvelopele de iarnă
M+S, M-S, M.S. sau M7S (Mud&Snow/ Noroi& Zăpadă)
Obligatorii
- Suedia, Austria (toate categoriile de maşini)
- Germania, Cehia, Slovacia, Slovenia (maşinile de transport pasageri şi pentru cele de marfă de peste 3,5 tone)
Recomandate
- Belgia, Croaţia, Finlanda, Italia, Norvegia, Polonia, Marea Britanie
Nu există recomandări
- Bulgaria, Danemarca, Georgia, Irlanda, Moldova, Olanda, Portugalia, Rusia, Spania, Turcia