SPORTURI  »  JOCURILE OLIMPICE  »  DEZBATEREA ZILEI

Dezbaterea zilei, 12 august » Cum privim bilanțul României de la Jocurile Olimpice 2020? A fost mulțumitor sau rușinos?

Articol de GSP - Publicat joi, 12 august 2021 12:00 / Actualizat joi, 12 august 2021 12:12

„Dezbaterea zilei” din 12 august aduce în discuție prestația sportivilor români de la Jocurile Olimpice de la Tokyo.

„Am tras recent cortina peste ediția de pandemie a Jocurilor Olimpice, totul e acum în istorie, în statistici și în dezbaterile care nu se opresc o dată cu stingerea reflectoarelor pe arenele din Japonia, ci continuă și chiar se întețesc. Apropo de statistici, România la Tokyo2021 se rezumă așa: 101 sportivi calificați, 1 medalie de aur, 3 medalii de argint, locul 46 pe națiuni. Un loc mai sus, comparativ cu Rio 2016, dar tot atâtea medalii, cele mai puține în ultimii 70 de ani.

E mult? E puțin? Ne așteptam la mai mult sau e bine și așa? Încercăm să argumentăm azi la «Dezbaterea zilei»”, a spus Cătălin Țepelin, redactorul șef al Gazetei Sporturilor.

În studioul Gazetei, alături de Cătălin Țepelin, au participat la Dezbaterea Zilei jurnaliștii Dan Udrea și Remus Răureanu, sprijiniți cu argumente de Marian Ursescu și Luminița Paul.

VIDEO Dezbaterea zilei, 12 august: Cum privim bilanțul României de la Jocurile Olimpice 2020?

Dan Udrea: „Sunt foarte puține medalii, deși sunt bani în sport”

  • „Eu spun că sunt foarte puține medalii, chiar raportat la nivelul de investiții din România”
  • „Discuția care s-a făcut, inclusiv pe parcursul acestor Jocuri Olimpce, e legată de faptul că statul nu investește suficient sau că nu finanțează suficient. Mie mi se pare că finanțează suficient”
  • „Statul finanțează o federație, un club. Mai departe, că acești bani nu sunt manageriați corect, că nu există antrenori, manageri și președinți capabili, e o altă discuție. Mi se pare că sunt bani suficient de mulți”
  • „În acest an, Federație de Lupte a avut buget de 1 milion de euro, iar Federația de Judo a avut tot 1 milion de euro. Mi se pare enorm”
  • „La Federația de Box au fost 500.000 de euro. Cosmin Gîrleanu, care a pierdut în primul tur, spunea că Federația nu i-a asigurat nici masă. Păi, din 500.000 de euro nu poți asigura masă și cazare decente unui sportiv care merge la Jocurile Olimpice?”
  • „Octavian Bellu spunea o chestie cu care sunt de acord: "Nu mi se pare normal ca statul să finanțeze toate federațiile". În 2021, Federația de Sambo a primit 170.000 de euro. Dacă vă întreb ce e sambo știți?”
  • „Nu putem face o diferențiere în a susține sportul de masă, pentru sănătate, și sportul de performanță? Hai să prioritizăm anumite federații, precum scrima, gimnastica, canotajul sau atletismul, unde avem șanse la medalii”
  • „Poate că Ana Maria are dreptate când spune că nu are condiții bune. Dar cel care conduce Federația de Scrimă trebuia să i le pună la dispoziție. Cred că ar fi avut suficiente fonduri astfel încât să facă în așa fel ca Ana Maria Popescu să fi avut la dispoziție. Scrima a avut buget de un milion de euro pe an!

Sportul nu mai e de multă vreme o prioritate în România, iar asta se vede în rezultate. Chiar și așa, banii investiți în sport sunt cheltuiți prost, fără finalitate. A 10-a țară din Europa după numărul de locuitori, România este abia a 28-a după performanțele de la Tokyo, sub țări precum Kosovo, Georgia, Israel, Slovenia, Croația și Elveția.

Federațiile și-au asumat înainte de Jocuri o serie de rezultate, dar acestea sunt neconforme cu realitatea. Dădea bine să promiți medalii la Tokyo, mai ales că urma să se împartă bugetul pe 2021. Au fost Federații care au promis medalii, dar nici nu au reușit calificarea! Din 13 Federații care aveau ca obiectiv o medalie la Tokyo, dar două au reușit. Peste 3 ani, la Paris, visăm medalii. Dar cu ce? Nu avem stadioane, iar la juniori, sportul se face de banii părinților
- Marian Ursescu, șeful departamentului Sporturi de la Gazeta Sporturilor

Remus Răureanu: „Rezultatul e unul care ilustrează valoarea reală a sportului”

  • „Mi se pare că rezultatul e unul care ilustrează valoarea reală a sportului și preocuparea adevărată față de sport”
  • „Recoltele din trecut erau rezultatul nevoii de propagandă a regimului comunist, care folosea sportul masiv pentru asta. Am obținut rezultate doar când comunismul avea nevoie de propagandă și de folosirea sportului ca armă”
  • „Rezultatele bune din anii '90 și de la începutul anilor 2000 proveneau tot din sistemul de atunci. În fotbal a fost la fel. S-a topit moștenirea comunistă și nu a mai apărut nimic”
  • „Valoare reală și priceperea pentru sport sunt astea de acum. Sunt rezultate fără ca cineva să creeze un mecanism imens”
  • „Când e un regim liber, românii nu mai reușesc să se organizeze, să se antreneze și să câștige”
  • „Sunt de acord cu Dan, că nu lipsa banilor ar fi problema. La scrimă, bugetul e de 1 milion de euro pentru 600 de inși. De câți bani ar avea nevoie 600 de sportivi la scrimă? De un miliard?”

Bilanțul României de la Tokyo seamănă foarte mult cu cel de la Rio, de acum 5 ani. Cred că este unul realist, unul lucid. Reflectă foarte clar starea sportului din acest moment.

Probabil că ar fi putut fi mai bun, dacă s-ar fi întrunit niște condiții. Ce se poate face? Mi se pare că exemplu foarte bun este oferit de canotaj. Toate lucrurile bune vin în baza unui plan pe ani de zile. 

Un exemplu de sistem resuscitat la care ne putem raporta este cel al britanicilor. După Atlanta 1996, când au ieșit pe locul 36, cu un singur aur, au decis să investească mult în sport. Dar au făcut-o apelând nu la bugetul de stat, ci cu bani de la loterie. La Rio 2016, Marea Britanie a terminat pe locul 2, iar acum, la Tokyo, pe locul 4
– Lumința Paul, jurnalist GSP

Concluziile lui Cătălin Țepelin: „Este absolut necesar ca sportul să fie declarat prioritate națională”

  • „Este cea mai slabă recoltă din ultimii 70 de ani, deci nu putem spune că bilanțul a fost mulțumitor”
  • „Aș duce discuția dincolo de medalii și aș spune că este absolut necesar ca sportul să fie declarat prioritate națională. Altfel nu putem ieși din fundătura asta”
  • „Dacă am avea o strategie națională pe sport, atunci medaliile nu ar trebui să fie scopul, ci efectul acestei strategii”
  • „Nu medaliile sunt importante, important e să avem cât mai mulți oameni care fac sport, încă din copilărie. Nu forțați, ca in comunism, ci constienti ca sportul inseamna si placere si sanatate. Mărind baza de selecție și profesionalizând educația sportivă, performanțele ar fi inevitabile"
  • „Suntem pe penultimul loc în Europa la investițiile în sport. Asta spune multe despre potențialul nostru”
  • „Până nu se vor schimba din temelii aceste realități, medaliile olimpice, europene, mondiale, vor rămâne rarități. Iar noi vom dezbate la nesfârșit, căutând vinovați printre sportivi și antrenori, când de fapt ei sunt ceva mai sus, la vîrful politicii, pentru că doar de acolo se poate seta acestă direcție - bani mai multi si cheltuiti cu cap pentru sport, prioritate națională”

Cum privim bilanțul României de la Jocurile Olimpice 2020?

Dezmăgitor! Sunt foarte puține medalii
Mulțumitor! Mai mult nu se poate

Dezbaterea nu se termină în studioul GSP, ea continuă aici, cu comentariile voastre. Nu uitați cuvintele cheie într-o dezbatere: „argumente” / „dialog” / „respect pentru opinia celuilalt”. Așadar, încordați-vă argumentele și intrați în dezbaterea zilei pe GSP.ro!

Medaliile obținute de sportivii români la Jocurile Olimpice de la Tokyo

ProbăSportiviMedalie
Canotaj - dublu vâsle femininSimona Radiș și Ancuța BodnarAur
Canotaj - patru rame masculinMihăiță Țigănescu, Mugurel Semciuc, Ștefan Berariu și Cosmin Pascari Argint
Scrimă - spadăAna Maria PopescuArgint
Canotaj - dublu rame masculinMarius Cozmiuc - Ciprian TudosăArgint

Citește și: 

Mihai Covaliu, declarații de neînțeles după ce România a obținut jumătate din medaliile pe care le aștepta de la Tokyo: „Am reușit să oprim declinul”

Cum a trăit Narcisa Lecușanu prima ediție a Jocurilor Olimpice din postura de oficial: „Am zărit Tokyo doar printre nori”

Flash News: cele mai importante reacții și faze video din sport
Citește și:
Cine este Călin Georgescu, candidatul-surpriză care speră la accederea în turul 2 al alegerilor prezidențiale » Ce sport extrem practică
Stiri extrasport
Cine este Călin Georgescu, candidatul-surpriză care speră la accederea în turul 2 al alegerilor prezidențiale » Ce sport extrem practică
Momente ca în peluză, imediat după apariția exit poll-ului pentru prezidențiale: „Demisia, demisia!” » Stupoare la sediul partidului
Stiri extrasport
Momente ca în peluză, imediat după apariția exit poll-ului pentru prezidențiale: „Demisia, demisia!” » Stupoare la sediul partidului
Numărătoarea parțială a voturilor de la alegerile prezidențiale: lupta dintre Georgescu, Ciolacu și Lasconi! Unde se poate face diferența
Stiri extrasport
Numărătoarea parțială a voturilor de la alegerile prezidențiale: lupta dintre Georgescu, Ciolacu și Lasconi! Unde se poate face diferența

Marea iubire a lui Ion Țiriac are o afacere de succes » Cu ce se ocupă femeia: „M-a ajutat”

Alegeri prezidențiale 2024 în România: rezultate, exit poll și toate informațiile » Planurile principalilor candidați pentru sportul românesc! Cine intră în turul 2?


Comentarii (15)
creeperno115
creeperno115  •  12 August 2021, 22:50

La urmatoarele jocuri olimpice, o sa ne mandrim cu un mare zer0!

sibelius
sibelius  •  12 August 2021, 19:54
Postat de atac_s pe 12 August 2021, 19:25

Pai si eu ce zic, nu acelasi lucru, ca sportul e subfinantat? Messi era doar un exemplu extrem, nu vreau neaparat sa compar fotbalul cu alte sporturi, ci doar voiam sa atrag atentia asupra subfinantarii sportului. Repet - nu poti cere unui sportiv profesionist sa obtina rezultate atat timp cat nu il sustii. Daca se sustine singur (gen Halep) e treaba lui ce face, nu ai tu treaba sa ii analizezi rezultatele. Singurul cu o opinie decenta aici e Tepelin, restul sunt convinsi ca sportul e finantat cat trebuie. Vad ca la ultimul comentariu pana si tu ai ajuns la aceeasi concluzie. Repet - 20 de milioane de euro buget anual pentru toate sporturile. Compara si cu Ungaria unde la o populatie la jumatate, bugetul pt sport e de 3 miliarde euro. Pai de ce crezi ca au inceput sa ridice capul ungurii, si nu numai in fotbal?

Nu ne intelegem. MTS aloca bani Federatiilor. Federatii care ar trebui sa aloce o parte pregatirii sportivilor pentru Jocurile Olimpice. Cati sportivi calificati avea scrima? Doi? Cat a alocat din buget? CSA avea 20.000.000. Fotbalul a luat peste 1 milion din buget, handbalul, baschetul etc tot pe acolo? Care sunt performantele in ultimii 15 ani la sporturile de echipa? Zero. Cati bani au alocat pentru sectiile cu sportivi calificati la Jocurile Olimpice? Cum au fost folosite? Pentru risipa/gestionare proasta nu e vinovat MTS ci exact incompetentii care primesc banii si-i folosesc aiurea. La handbal suntem praf, dar platim salariile nationalei Spaniei si a multor handbaliste care se bat pentru medalii. Indiferent cat se va aloca de la buget tot pe prostii se vor cheltui.

atac_s
atac_s  •  12 August 2021, 19:25
Postat de sibelius pe 12 August 2021, 19:04

Bugetul CSA Steaua e de 20.000.000 euro/an. Cati bani din buget merg la scrima, gimnastica si alte sporturi olimpice si catrg la "sporturile de echipa" cu ZERO performante pe plan INTERN? (banschet, handbal- unde prind doar play-out-ul, rugby, hochei, etc?). Nu mai vorbim de salariile platite in handbalul feminin de alte cluburi bugetare cu ZERO performante. Messi nu are legatura cu sportul de amatori. Vezi ca in cei 1600 sportivi legitimati la scrima intra inclusiv copii si juniori plus faptul ca vorbim de 3 "arme" fiecare cu masculin si feminin.

Pai si eu ce zic, nu acelasi lucru, ca sportul e subfinantat? Messi era doar un exemplu extrem, nu vreau neaparat sa compar fotbalul cu alte sporturi, ci doar voiam sa atrag atentia asupra subfinantarii sportului. Repet - nu poti cere unui sportiv profesionist sa obtina rezultate atat timp cat nu il sustii. Daca se sustine singur (gen Halep) e treaba lui ce face, nu ai tu treaba sa ii analizezi rezultatele. Singurul cu o opinie decenta aici e Tepelin, restul sunt convinsi ca sportul e finantat cat trebuie. Vad ca la ultimul comentariu pana si tu ai ajuns la aceeasi concluzie. Repet - 20 de milioane de euro buget anual pentru toate sporturile. Compara si cu Ungaria unde la o populatie la jumatate, bugetul pt sport e de 3 miliarde euro. Pai de ce crezi ca au inceput sa ridice capul ungurii, si nu numai in fotbal?

Vezi toate comentariile (15)
Comentează